زمین در حركت است نمایش بزرگتر

زمین در حركت است

AS6050

محصول جدید

نگاهی به تاریخ علم نجوم و نگرش به جهان. مستندی زیبا كه نشان می‌دهد چگونه ما از جهانی كه زمینی ثابت در مركز آن بود  به جایی رسیدم كه زمین در آن تنها یك ذره در جهانی پهناور است.

جزییات بیشتر

50,000 ریال

در سال 1543 منجم لهستانی "نیكلاس كوپرنیك"Nicolaus Copernicusدر بستر مرگ بود كه كتابی به او دادند. كتابی كه سالها برای چاپ آن تلاش كرده بود. در این كتاب به نام ( درباره چرخش كرات آسمان) On the Revolutions of the Heavenly Spheres او توضیح داده بود كه خورشید در مركز جهان است و سیاره‌ها به دور آن می‌چرخند. چنین ادعای بسیار بحث برانگیز بود بویژه كه سایرین عقیده متفاوتی داشتند. دو هزار سال بود كه مردم نظر ارسطو را درباره جهان قبول داشتند.  اندیشه ارسطو چنان واضح و بدون شك بود كه كسی حاضر به پذیرش اندیشه "كوپرنیك" نبود زمین بدون شك مركز جهان است. زمین در زیر پای همه ساكن است و هر آنچه در آسمان است در حركت.‌ چگونه ممكن است زمین در حركت باشد.

در دانمارك یك مرد جوان به نام "تیكو براهه" Tycho Brahe بسیار به كتاب  كوپرنیك علاقمند شد و تصمیم گرفت تا زندگیش را وقف نجوم كند. در سال 1572 "تیكو براهه" چیزی در آسمان دید كه بر خلاف نظریه ارسطو بود. تولد یك ستاره در صورت فلكی "كاسیوپیا" (ذات‌الكرسی) .- كه البته یك "سوپرنوا" بود- بر اساس نظریه ارسطو آسمان ثابت است و هرگز تغییر نمی‌كند پس چطور چنین چیزی ممكن بود. "تیكو براهه" مشاهدات بسیاری كرد و اطلاعات بسیاری را ثبت كرد سرانجام یك رصد خانه جدید ساخت و بر اساس تغییر فاصله ستارگان نسبت به هم در مدتی شش ماهه متوجه گردش زمین شد. اما از آنجا كه یك مسیحی معتقد بود و همچنان به گفته‌های كتاب مقدس مبنی بر مركزیت زمین باور داشت مدلی جدید ارائه داد كه بر اساس آن زمین ثابت بود اما سایر سیارات به دو خورشید می‌چرخیدند. در آن زمان مسیحیت به دوشاخه تبدیل شده بود كاتولیك و پروتستان و تعصب مذهبی در اوج خود بود. در ایتالیا متفكری به نام "جوردانو برونو"Giordano Bruno به درستی نظر "كوپرنیك" درباره چرخش زمین ایمان داشت و با سفر به سراسر اروپا مردم را تشویق به پذیرش آن می‌كرد. او كتابی نوشت و در آن اظهار كرد كه جهان بی‌انتها است و احتمالا تعداد بیشماری منظومه شمسی وجود دارد. همچنین او بیان كرد كه احتمالا ستاره‌ها به كره آسمان چسبیده نیستند بلكه در فضای بی‌كران پراكنده شده‌اند. او را مدت طولانی زندانی كردند و سرانجام كلیسا او را در سال 1600 میلادی در میدان شهر رم ایتالیا آتش زد.  "تیكو براهه" نیز از دانمارك تبعید ‌شد. پس مدتی به "پراگ" رفت و در آنجا با همكاری ریاضیدانی به نام "كپلر"Johannes Kepler به كارش ادامه داد. "كپلر" نیز از اتریش فرار كرده بود جایی كه بین كاتولیك‌ها و پروتستان‌ها درگیری بود. اما دوستی آنها چندان ادامه نیافت چراكه "تیكو" در سال 1601 و در سن 54 سالگی به علت بیماری از دنیا رفت. مشاهدات و ثبت این مشاهدات توسط "تیكو براهه" به تنهایی از مجموع مشاهدات گذشتگانش بیشتر بود و سهم او در پیشرفت نجوم قابل توجه است. پس از او "كپلر" كارش را ادامه داد. از آنجا كه كپلر ریاضی‌دان بود و مشاهدات "تیكو براه" نیز در دست او بود توانست مدلی جدید از منظومه شمسی ارائه دهد. كه در آن خورشید در مركز بود و سیارات در مدارهایی بیضی شكل به دور آن می چرخیدند. سیاراتی كه به خورشید نزدیكتر بودند سریعتر و سیارات دورتر كندتر می‌چرخیدند. همزمان با "كپلر"  شخصی به نام "گالیله" در "ونیز" تلسكوپ را اختراع كرد  و به سوی آسمان گرفت. در ژانویه 1610 او كشف مهمی كرد. او چهار قمر را دید كه به دور سیاره مشتری می‌گردند. او كتابی منتشر كرد به نام The Starry Messenger   این كتاب پاپ را نگران كرد چراكه نظریات "كوپرنیك" را تایید می‌كرد برای همین "كرادینال بلارمین"Cardinal Bellarmine  همان كسی كه "جوردانو برونو" را محكوم به مرگ كرده بود او را خواست و به او اخطار كرد كه " پاپ" دوست ندارد كه كسی از نظریه "كوپرنیك" حمایت كند. با وجود اخطار پاپ "گالیله" كتاب دیگری چاپ كرد به نام "گفنگو"  Dialogue: Concerning the Two Chief World Systems  در این كتاب دو نفر با همبحث می‌كنند یكی طرفدار نظر "ارسطو" است   و دیگری "كوپرنیك" و در این كتاب آشكارا نشان داده می شود كه حق با "كوپرنیك" است. این بار گالیله به جرم انتشار كفر به دادگاه رفت و محكوم به حبس خانگی شد. در سال 1618 جنگ بین كاتولیك‌ها و پروتستانها شدت گرفت جنگی 30 ساله كه در نتیجه آن 8 میلیون نفر كشته شدند سرانجام در سال 1648 هر دو طرف با هم صلح كردند و قرار بر این شد تا به عقاید یكدیگر احترام بگذارند. به تدریج مدل ارسطو از جهان كنار گذاشته میشد و مدل كوپرنیكی جای آن را میگرف. اما كلیسا هنوز مدل "تیكو براهه" را ترجیح می‌داد. گالیله تا زمان مرگش به دنبال دلیل گردش سیارات به دور خورشید نیز بود و می‌خواست بداند چه نیرويی آنها را در مدارشان نگاه می دارد. او به این نتیجه رسید كه حركت در آسمان باید همانند حركت در زمین باشد و قانون اینرسی را بیان كرد. این قانون بیان می‌كند كه اگر برای مثال توپی به حركت درآید به حركتش برای همیشه ادامه می دهد مگر اینكه نیرویی مانع او شود  - (تمایل اجسام به حفظ حالت حركت خود). در همان سالی كه "گالیله" از دنیا رفت "نیوتن" متولد شد . در سال 1665 به دلیل شیوع بیماری طاعون "نیوتن" به دهكده زادگاهش بازگشت. در همین زمان بود كه او پی برد همان نیرویی كه اجسام را به سوی زمین می‌كشد سیارات را نیز به سوی خورشید می‌كشد . او با كمك قانون اینرسی گالیه توانست توضیح دهد كه چرا سیارات در مدارهای خود به دور خورشید می‌چرخند. (تركیب نیروی جاذبه كه  به سمت خورشید است و نیروی اینرسی كه به ادامه مسیر بر روی خط مستقیم است  سیارات را در مداری دایره شكل نگاه می‌دارد). در سال 1687  نیوتن یكی از مهمترین كتاب‌های علم را منتشر كرد  Philosophiæ Naturalis Principia Mathematica"اصولِ ریاضیِ فلسفهٔ طبیعی" و به این ترتیب كار كوپرنیك، تیكو براهه ، كپلر و گالیله را تكمیل كرد. در سال 1992 پاپ ژان پل دوم رسما اعلام كرد كه گالیله درست می‌گفته و از طرف كلیسا از رفتاری كه با گالیله شده عذرخواهی كرد.

نام لاتين The Moving Earth
تعداد و نوع DVD يك عدد DVD5
تصوير 16:9
زبان انگلیسی
مدت زمان 52 دقیقه
كد محصول AS6050

تاکنون هیچ نقدی از طرف کاربران نوشته نشده.

یک نقد بنویسید